Meditatie januari-februari 2016

Open_BijbelEn Hij zei tegen hen: Waarom hebt u Mij gezocht?

(Lucas 2: 49a)

WAAR IS JEZUS?

Waar zijn mijn sleutels, waar ligt mijn portemonnee, waar is de oplader van mijn telefoon? We kunnen van alles kwijt zijn en dan gaan we op zoek. Zo ook Jozef en Maria, Twaalf jaar na de beroemde reis naar Bethlehem zijn ze opnieuw op reis. Dit keer niet naar Bethlehem, maar van Jeruzalem naar Nazareth. Een bekende reis want ze maakten hem elk jaar. Zou het daarom zijn dat ze zo makkelijk vertrokken zijn zonder goed op te letten of Jezus mee was? Het was al jaren goed gegaan, waarom zou het nu anders zijn? Er is wel een verschil met voorgaande jaren, want Jezus is nu twaalf jaar. Zijn Bar Mitswah is gevierd, Hij is zoon der wet. Dat betekent dat Hij nu volwaardig deel kan nemen aan de erediensten en de studiebijeenkomsten van de rabbijnen. Jezus heeft de kans zich meer en meer te verdiepen in de Heilige Schrift, om te zijn in de dingen van zijn Vader. Maar dat hebben Jozef en Maria zich niet gerealiseerd, en nu zijn ze Hem kwijt. Ze gingen dagelijks met Hem om, Hij hoorde bij hen, was deel van hun gezin en toch waren ze Hem kwijt.

Wat doen wij als we iets of iemand zoeken? We vragen het links en rechts, als we haast hebben rennen we van hot naar her zonder echt goed na te denken en de meest logische plek eerst af te gaan. En zo zoeken Jozef en Maria ook. Is Hij soms bij familie en kennissen? Is Hij ergens onderweg achtergebleven? Maar Hij is nergens te vinden, totdat ze op de derde dag (niet voor niets de derde dag) Hem vinden in de Tempel. Het huis van Zijn Vader. Eigenlijk de meest voor de hand liggende plaats voor Jezus om te zijn en toch hebben Jezus ouders dat niet gelijk bedacht. Zo gaat het bij ons ook wel eens, de sleutels hebben bij ons een afgesproken plek, maar daar hangen ze bijna nooit. Als we ze zoeken is dat ook niet de eerste plaats waar we kijken. En toch blijken ze daar soms wel te zijn, dan ben je het halve huis door geweest voor niets, want ze waren op de juiste plaats. Dit gold ook voor Jozef en Maria, zij zochten Jezus ook niet op de meest voor de hand liggende plaats, wat doen wij? Als wij Jezus kwijt zijn waar zoeken we Hem? Dit verhaal laat zien waar Hij te vinden is, Hij is te vinden in de dingen van Zijn Vader. Voor ons in het Woord van God, in het gebed. Laten we Hem daar zoeken en Hijzelf heeft het beloofd wie Hem zoekt, die zal vinden. Amen.

ds. G.W. van Wingerden